Stavo

Stavo

Dirk Huizinga schrijft in zijn boek "Staverse jollen" en "Inventarisatie en ordening van Staverse jollen":
Voor de populariteit van de Staverse jol als jacht is Jaap Gipon van buitengewone betekenis geweest. Door zijn ontwerpen werd het mogelijk een betaalbaar stalen jolletje te laten bouwen. Overigens geldt die betekenis niet alleen voor de Staverse jol. Gipon was persoonlijk verknocht aan dit scheepstype, maar hij tekende vrijwel alle belangrijke platbodem werkschepen als jacht en zijn ontwerpen werden in serie gebouwd bij Kooijman en De Vries. In 1973 kreeg hij voor zijn bijzondere verdiensten door Kooijman en de Vries een cadeau aangeboden: een vissermanjol van 6.20 meter tegen kostprijs. Gipon wilde voor zichzelf graag een klein jolletje. Hij wees het voorstel daarom af. Hij tekende een jolletje van 5.20 meter. Dat was zijn wens.

Kooijman en de Vries waren daar niet blij mee. Zij bouwden in serie. Een afwijkend type tussendoor bouwen zou veel duurder uitvallen dan een standaardjol leveren die ietsje groter was. Het werd echter een klein jolletje: de 'Stavo'. Op de Biesbosch waar Gipon toen nog zeilde, beviel dat scheepje goed, maar op het Slotermeer bij Balk veel minder. Met zijn wel erg stompe kop nam de 'Stavo' bij golfslag veel water over en was het kruisen moeilijk, omdat zo'n scheepje dan geen hoogte meer loopt. (bron: Gerard ten Cate, Zuidlaren, n.a.v. een vroegere ontmoeting met Gipon.) Enigszins merkwaardig voor mij is, dat Gipon bleef vasthouden aan de bolle kop van een Wildschutjol, terwijl in Gaastmeer nooit zulke kleine jollen gebouwd zijn. Waarschijnlijk wist hij niet goed dat Roosjen wel kleine jollen had gebouwd die veel slanker waren dan de Wildschutjollen en die ook beter zeilden dankzij hun spitse koppen.

 

De Stavo op het Slotermeer. Gipon had deze jol van 1973 tot 1996. Na zijn overlijden werd de jol tot 2002 verhuurd door W. Driessen (zeilboerderij Rufus, bij Broek t.n.v. de Langweerderwielen)

Eigenschappen

Plaquette nummer:767 Zeil nummer:
Categorie:D Tekening nummer:
Type:Staverse jol

Bouw

Bouwjaar:1973 Ontwerper:J.K. Gipon
Werf:Kooijman & De Vries Werf plaats:Deil
Motor:Buitenboord Motor type:
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:Staal
Materiaal zeil:Katoen
Onderwaterschip: Kiel:Kielbalk

Afmetingen

Lengte stevens:5,20 m Breedte berghout:2,20 m
Diepgang:0,60 m Masthoogte water:7,00 m
Oppervlakte grootzeil:10,00 m2 Oppervlakte fok:6,10 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:4,50 m2
Oppervlakte totaal:20,60 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1973 – 1996 J.K. Gipon, Balk ( Stavo)
1996 – 2002 W. Driessen 'Zeilboerderij Rufus' , Broek (Friesland) ( Stavo)
2002 – Nu (laatst bekend) R. Heetkamp, Vlijmen ( Stavo)

Geschiedenis

1973

1973

1973: Kooijman en de Vries in Deil bieden ontwerper J.K. Gipon een cadeau aan

2000

2000

2000: Jan Kooijman in zijn boek "Platbodemjachten van J.K. Gipon": 5.20 meter ansjovis jol

Jan Kooijman schrijft in het boek "Platbodemjachten van J.K. Gipon":
De kleinste Staverse jol die Gipon tekende is ruim vijf meter lang, bij een breedte van 2.20 meter en een diepgang van 0.60 meter. Het is het reeds eerder genoemde open scheepje dat hij sedert 1973 zelf vaart en dat een ligplaats heeft aan het Slotermeer bij zijn woonplaats Balk.
Het tuigplan voorziet in een zeiloppervlak van ruim 16.1 m2, verdeeld over een grootzeil van 10.0 m2 en een stagfok van 6.1 m2. Er kan ook een kluivertje van 4.5 m2 worden gevaren. De gaffel is recht, zoals oorspronkelijk bij de Staverse jollen het geval was. Deze 5.20 m jol is een handzaam scheepje voor dagzeilen en voor het maken van kleine tochten. Het vooronder is overdekt en achter de mast is veel bewegingsruimte voor bemanning, zelfs al zou een kleine binnenboord motor worden opgesteld. Gipon zelf vaart een aanhangmotor, opgehangen aan een bok aan de spiegel. Zo'n spiegel van een Staverse jol is op zichzelf al een onderdeel waarin een stuk scheepshistorie is vervat, vanwege het feit dat de verschillende werven aan die spiegelvormen hun eigen interpretatie gaven, wat zij trouwens ook deden met andere onderdelen zoals boordvorm en roer.

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht