Tromp

Tromp Niet actief

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.

Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!

Dr. Ir. J. Vermeer schrijft in zijn boek "De Boeier":
De historie van dit stalen schip voor de Tweede Wereldoorlog is onbekend. De oudst bekende eigenaar D.E. Gorter was destijds eigenaar van een machinefabriek in Hoogezand. Hij had het schip in ieder geval in 1954 reeds in bezit, want op 22 mei van dat jaar was hij met de "Tromp" aanwezig bij de overdracht van de boeier "Friso" als Statenjacht aan de provincie Friesland. 

Foto H. Liebe Stuttgart
Foto H. Liebe Stuttgart

Eigenschappen

Plaquette nummer:1442 Zeil nummer:
Categorie:X Tekening nummer:
Type:Boeier

Bouw

Bouwjaar: Ontwerper:
Werf: Werf plaats:Onbekend
Motor:Inbouw Motor type:
Materiaal romp:IJzer Materiaal kajuit:Hout
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:7,00 m Breedte berghout:3,20 m
Diepgang:0,60 m Masthoogte water:8,50 m
Oppervlakte grootzeil:25,59 m2 Oppervlakte fok:11,86 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:37,45 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1955 – 1965 D.E. Gorter, Hoogezand ( Tromp)
1965 – 1987 H. Liebe, Stuttgart ( Tromp)
1987 – 1998 W.A. van der Zalm, Alphen a/d Rijn ( Tromp)
1991 – 2011 R. van de Weg, Eernewoude ( Tromp)

Geschiedenis

2005

2005

2005: De Boeier 'Tromp' in het boek "De Boeier" van Dr. Ir. J. Vermeer

Historie

De huidige eigenaar R.H. van der Weg weet te vertellen dat Gorter het schip in vervallen staat in Schiedam had gekocht en zelf opgeknapt. Onder de typenaam 'beurtschip' komt het voor in de eerste schepenlijst van de Stichting Stamboek Ronde en Platbodemjachten.5 Daar de romp geklonken is, stamt het ongetwijfeld uit het einde van de negentiende of het begin van de twintigste eeuw. De heer Gorter meende destijds dat het oorspronkelijk in een beurtdienst tussen Dokkum en Leeuwarden had gevaren. Een expertise door de heer L. Nooteboom uit 1987 ten behoeve van de Stichting Stamboek vermeldt dat het schip niet altijd een kajuit zou hebben gehad. Het is dus goed mogelijk dat het eertijds als beurtschip heeft dienstgedaan. Anderzijds wordt geopperd dat het oorspronkelijk een visaak zou kunnen zijn geweest. De vorm van de kop is daarvoor echter niet hoog genoeg. De benaming 'boeier' voor het huidige schip is gezien het aspect zeker aanvaardbaar. Tot 1984 sierde een klimmende bever de achterkant van het roer. Bij de verkoop van het schip aan de voorlaatste eigenaar heeft de toenmalige eigenaar, de heer Liebe, deze bijzondere versiering (eigenlijk ten onrechte) achtergehouden.

Tot 1984 sierde een klimmende bever de achterkant van het roer. Bij de verkoop van het schip aan de voorlaatste eigenaar heeft de toenmalige eigenaar, de heer Liebe, deze bijzondere versiering (eigenlijk ten onrechte) achtergehouden.
Tot 1984 sierde een klimmende bever de achterkant van het roer. Bij de verkoop van het schip aan de voorlaatste eigenaar heeft de toenmalige eigenaar, de heer Liebe, deze bijzondere versiering (eigenlijk ten onrechte) achtergehouden.

Verkocht naar Duitsland

In 1966 verkocht Gorter het schip aan de gebroeders Albrecht te Hamburg (D), maar hetzelfde jaar nog werd het doorverkocht aan speelgoedfabrikant H. Liebe in Stuttgart (D). Deze voer ermee tot 1984 vanuit Friedrichshafen op het Bodenmeer. In dat jaar kwam de boeier terug naar Nederland en lag ruim twee jaar te koop bij jachtwerf Van Wijk te Woubrugge. Volgens een beschrijving die hij in 1985 opstelde ten behoeve van de verkoop, beweert de heer Liebe dat het schip oorspronkelijk in de buurt van Alkmaar als kaasvrachtvaarder dienstdeed en later als kolenschip. Dit behoeft de mededeling van de heer Gorter over het gebruik als beurtschip op de Dokkumer Ee natuurlijk niet uit te sluiten.

Foto H. Liebe Stuttgart
Foto H. Liebe Stuttgart
Foto H. Liebe Stuttgart
Foto H. Liebe Stuttgart

In 1987 werd de "Tromp" eigendom van de heer W.A. van der Zalm te Woerden, later Alphen a/d Rijn. Over de dan beginnende periode weten we helaas niets te melden, aangezien hij na enige jaren naar Nieuw-Zeeland emigreerde. De "Tromp" kwam in 1998 in handen van de huidige eigenaar R.H. van der Weg te Eernewoude.

Foto R.H. van de Weg
Foto R.H. van de Weg

Technische gegevens

Hoofdafmetingen

  • Lengte over de stevens    7,12 m
  • Grootste breedte over de berghouten 3,12 m
  • Holte op het grootspant    1,21 m
  • Diepgang    0,60 m
  • Zeiloppervlak: grootzeil + fok    37,5 m2
  • Kluiver c.q. halfwinder    n.a.

Bijzonderheden

  • kielbalk dik 2 cm, hoog 4 cm, bovendien vanaf het grootspant naar achteren onder deze kiel een schegplaat dik 0,6 cm, hoog 8 cm
  • plat vlak met ver naar buiten liggende ronde kimmen
  • 2 overnaads geklonken vlakgangen, 1 verloren gang
  • 3 huidgangen boven de kimmen
  • stalen voordek bedekt met teakhouten latten
  • houten roef
  • versierde kluisborden met geschulpte rand
  • roer vroeger getooid met klimmende bever

Opmerkingen

In de loop van de tijd is er nogal wat aan het schip veranderd. Dat heeft zijn sporen nagelaten, bijvoorbeeld in de vorm van gelaste platen over het oorspronkelijke klinkwerk heen. Het schip heeft een vrij hoge kop, een forse zeeg en een vol achterschip; het zeiloppervlak zou groter kunnen.

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht