Alderaast LE111

Alderaast LE111

Chris Beuker heeft het concept voor de 'Alderaast LE111' ontwikkeld en heeft de bouwbegeleiding van het schip voor zijn rekening genomen. het ontwerp is van de hand van Martijn van Schaik, die nu al weer een paar jaar aan Hoek design is verbonden. Deze 12.85 m is 60cm langer dan zijn 12.25m ontwerp (bijv. Eb en Vloed). SRF in Harlingen bouwde met deze 12,85 m aak aan een bijzonder casco. In plaats van te kiezen voor een standaard 5 mm plaat, werd het schip opgebouwd uit verschillende plaatdiktes.

De Lemsteraak 'Alderaast LE111' is gebouwd in de winter van 2015-2016. Opdrachtgever is S.J.M. Jellesma uit Lemmer.

Eigenschappen

Plaquette nummer:2279 Zeil nummer:
Categorie:D++ Tekening nummer:
Type:Lemsteraak

Bouw

Bouwjaar: Ontwerper:Martijn van Schaik/Hoek Design
Werf:SRF / Heerlien Jachtbetimmeringen/Chris Beuker Werf plaats:Harlingen / Hoogezand
Motor:Inbouw Motor type:
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip:Gepiekt Kiel:Kielbalk

Afmetingen

Lengte stevens:12,85 m Breedte berghout:4,35 m
Diepgang:1,00 m Masthoogte water:18,25 m
Oppervlakte grootzeil:48,80 m2 Oppervlakte fok:0,00 m2
Oppervlakte botterfok:37,30 m2 Oppervlakte kluiver:20,50 m2
Oppervlakte totaal:106,60 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Dispensaties

Dispensaties Einddatum Datum nieuwe schouw
Tijdelijke dispensatie tot eind 2017:
Alle vallen lopen via geleideblokken op het dek, door de stoppers naar de elektrische lieren. Stoppers voor de achterzeilen zijn in de Criteria niet toegestaan.
2017

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

2016 – Nu (laatst bekend) S.J.M. Jellesma Beheer B.V., Lemmer ( Alderaast LE111)

Geschiedenis

2016

maart 2016

maart 2016: SdZ maart 2016 nummer 2 - Nieuwe ontwikkelingen Martijn van Schaik Vissermanaak 1285m

Met een modern concept voor een 12,85 m visserman aak start Chris Beuker een nieuwe ontwikkeling in het zeilen met niet al te grote platbodems. De voorwaarden voor het ontwerp? Mooi van lijn, zeer snel in het wedstrijdveld, maar toch volledig binnen de criteria die de SSRP stelt.
Chris Beuker Lemsteraken in Groningen richt zich al jaren op nieuwbouw van snelle Lemsteraken. Martijn van Schaik, inmiddels weer werkend bij Hoek Design, kreeg de opdracht om een mooie, zeer snelle 12,85 m Lemsteraak te ontwerpen. Nu staat dit ontwerp op stapel en deze zomer moet het eerste schip in de vaart komen. In de VA klasse wordt met spanning uitgekeken naar dit nieuwe ontwerp met een lage rating. De opdracht was voor Martijn van Schaik niet eenvoudig, maar sinds hij weer onder de vlag van Hoek Design werkt, heeft hij de beschikking over de meest geavanceerde computerprogramma's. Met gebruikmaking van software zoals Multisurf en Winpower is een negental ontwerpvarianten bekeken op weerstand, gedrag in zeegang en zeileigenschappen. Er werd bij de ontwerpen gevarieerd in breedte op de waterlijn, het oppervlak van het grootspant en zo kon een afweging worden gemaakt van de meest ideale combinatie. Na het doorrekenen met het Vetocity Prediction Programm (VPP) kwam er een relatief slank onderwaterschip uit met weinig nat oppervlak en een gemiddeld genomen wat lagere aanvangsstabiliteit. Zo is de nadruk ontstaan op een snel varend en wendbaar jacht dat ook in licht weer snel zal 'aanspringen'. Daarna zijn drie modellen verder uitgediept middels Computational Fluid Dynamics (CFD) software, zodat aan de hand van kleuren en lijnen exact is te zien waar de weerstand van de romp in het water groter, dan wel kleiner is. Deze software werd bij Hoek Design eerder gebruikt voor het doorrekenen van ontwerpen voor de klassieke J-Class jachten, om uiteindelijk het snelste ontwerp te kunnen maken voor de bouw van een nieuwe J-Class. Het voordeel is dat je zonder dure sleepproeven, maar wel met zeer zware computers. razendsnel berekeningen kunt laten maken. Al met al toch een zeer tijdrovende en dus kostbare klus, maar het voordeel is dat je tot verrassende conclusies komt die anders zouden blijven liggen. Het uiteindelijke ontwerp zoals het nu is gebouwd, belooft veel goeds. zowel op snelheid als op rating.

pdf Sdz 2016 nr02 maart - Nieuwe ontwikkelingen Martijn van Schaik Vissermanaak 1285m

december 2016

december 2016: SdZ december 2016 nummer 10 - Geheim bewaard: Nieuwe 1285m vissermanaak van Martijn van Schaik

Het is een heiige dag en we moeten even zoeken om de LE111 te ontwaren in de baai van Lemmer. Maar dan duikt de aak op uit de mist en snellen we er met de fotoboot op af. Eerst maar eens een rondje eromheen zodat we het schip van alle kanten goed kunnen bekijken. 'Hij lijkt wel smaller,' zegt fotograaf Klaas Wiersma. Ik vraag mij af of dat aan de gedekte kleuren ligt of dat er echt sprake is van een slanke aak en besluit die vraag later voor te leggen aan ontwerper Martij n van Schaik van Hoek Design. Hij is niet de enige "belanghebbende" die we aan boord ontwaren. Naast de eigenaars zijn daar de zeilmakers van Molenaar en uiteraard Chris Beuker die het schip ontwikkelde. Chris bedenkt concepten en doet de bouwbegeleiding voor modern gebouwde aken en bracht al heel wat fraaie winnaars op het water. Met de LE111 is daar een extra dimensie aan toegevoegd dankzij alle nieuwe snufjes die in de aak zijn verwerkt.
Terwijl we de aak van voor naar achter fotograferen valt ons op hoe snel de LE111 accelereert in de vlagen. Hij sprint er werkelijk vandoor zodra hij wat wind vangt. De topsnelheid is misschien hetzelfde als van andere aken, maar dit aspect zou op kortere wedstrijdbanen wel eens een winnende factor kunnen zijn. En als we aan de hoge kant van het schip varen valt op hoe slank het zwaardprofiel eigenlijk is.

pdf SdZ 2016 nr10 december - Geheim bewaard ~ Nieuwe 1285m vissermanaak van Martijn van Schaik

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht