HN25 Tadorna

HN25 Tadorna

In het boek "Ronde en Platbodemjachten" van Mr. Dr. T. Huitema staat over de zeeschouw geschreven:
De zeeschouwen zijn uit economische noodzaak ontstaan. Het ging weer eens slecht met de visserij op de Zuiderzee en de gebruikte schepen bleken te duur in bouw en onderhoud. Zo is men omstreeks 1900 begonnen een groter en robuuster schouw te bouwen, die zeewaardig zou zijn voor de visserman, die er in alle weersgesteldheden en jaargetijden mee op zee moest. De bouw van dit type is waarschijnlijk in 1898 door Wierda in Lemmer als eerste ter hand genomen. Wierda zelf had als jongeman gevaren op een visaakje en wist wat er geëist moest worden van een zeeschip. Door omstandigheden is hij later aan de wal opgeleid tot wagenmaker en in de buurt, van Akkrum woonachtig geweest. Hij heeft dus ook veel open schouwen gezien.

Wierda is in Lemmer een zwaarder type schouw gaan bouwen. Volgens mededelingen van zijn zoon waren al zijn schouwen 8 meter over de stevens. Thans vaart er nog een door hem in 1914 gebouwde zeeschouw, inmiddels als jacht verbouwd. Daar een zeeschouw onder moeilijker omstandigheden moest varen, werd ze veel breder gemaakt; 3 meter en meer, met meer oplopend voordek en een holte van ruim 1 meter. Verschillende van deze schouwen heeft Wierda zelf met zijn zoon naar de Hollandse wal overgezeild.
In Hoorn ontwikkelde zich in de loop van de jaren twintig en dertig tot een typische spekbakkenhaven. De latere schouwen zijn van ijzer en staal gebouwd. De zeeschouwen die aan de Hollandse wal werden gebouwd, onder andere bij Van Goor in Monnickendam, vertonen over het algemeen meer zeeg dan de Friese, terwijl hun voordek wat meer oploopt waardoor ze een wat gedrongen indruk maken. Ondanks de veel gebruikte aanduiding 'Hoornse schouw', zijn deze scheepjes ter plaatse niet gebouwd. De toevoeging geeft in dit geval aan dat schouwen op een bepaald moment een alles overheersende rol speelden in de Hoornse vloot. Rond de tweede wereldoorlog telde de Hoornse vloot zo'n 17 Zeeschouwen.
Meer informatie in onze publicatie "Hoornse schouwen".

De zeeschouw 'Tadorna' is in 1935 gebouwd als visserschouw HN25 door Van Goor in Monnickendam. In de jaren 1956/1960 heeft Janus Kok in Huizen de schouw verbouwd met kajuit voor de recreatie. De romp is gemaakt van zgn. puddelijzer en is geklonken. Tekeningen van de 'Tadorna' zijn opgenomen in het boek "Ronde en Platbodemjachten" van Mr. dr. T. Huitema.

Eigenschappen

Plaquette nummer:94 Zeil nummer: ZC130
Categorie:B Tekening nummer:
Type:Zeeschouw

Bouw

Bouwjaar:1935 Ontwerper:W. van Goor
Werf:W. van Goor Werf plaats:Monnickendam
Motor:Inbouw Motor type:Volvo Penta MD2 1965
Materiaal romp:IJzer Materiaal kajuit:Staal
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:7,92 m Breedte berghout:3,20 m
Diepgang:0,70 m Masthoogte water:10,50 m
Oppervlakte grootzeil:20,00 m2 Oppervlakte fok:18,50 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:11,00 m2
Oppervlakte totaal:49,50 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

onbekend – 1974 E.W.K. Rövekamp, Bussum ( Tadorna)
1974 – 1984 B. de Bruijn, 's Gravenhage ( Tadorna)
1984 – onbekend L.J.P.W. Hilckmann, Laren ( Tadorna)
2018 – Nu (laatst bekend) A.J. Schipper en E. van Waveren, Huizen ( Tadorna)

Geschiedenis

1962

1962

1962: Tekeningen van de 'Tadorna' in het boek "Ronde en Platbodemjachten" van Mr. dr. T. Huitema

2018

juni 2018

juni 2018: Foto's

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht