Op Hoop van Zegen

Op Hoop van Zegen

Jan G. Braaksma schrijft in zijn boek "Blazers, Blazers en nog eens Blazers":
Met de omschakeling van hout naar ijzer/staal  in de scheepsbouw verdwenen de traditionele werven uit het beeld. In het noorden van het land stapten de vissers over naar kotters en maar een enkeling hield vast aan de traditionele schepen en lieten die in ijzer/staal lieten bouwen. In Zeeland was dit anders daar hielden de vissers zich langer vast aan het traditionele ontwerp en lieten ze de schepen in ijzer/staal bouwen. Wel kwamen ze tot ontdekking dat het bouwen van een schip op deze manier een heel andere discipline voor de bouwer betekende. De werfbaas hoefde niet meer een goed oog voor een schip te hebben, maar kon een schip van een tekening af bouwen. Op basis van een tekening van een op de werf in Harlingen gebouwde Blazer kon een werfbaas in het zuiden van het land zonder problemen een Blazer bouwen. Dus kozen de Zeeuwse vissers voor dichterbij gelegen scheepswerven en zo kwamen de werf van Paans te Roodevaart in beeld. 

Zo zijn ook een aantal Blazers waaronder de 'Op Hoop van Zegen' YE8 van Marinus Scheele gebouwd. Deze open Blazer liep in 1913 van de werf en had een lengte van 12,40 meter en een breedte van 4,13 meter. In 1911 werd opdracht voor de bouw gegeven, nadat de houten blazer van de opdrachtgever in een storm was vergaan. Het schip werd gebouwd in visserman uitvoering voor de kreeft- en oestervisserij. Ze kwam in 1913 met een kreeften bun van de werf als de YE8. Na winter 1963/64 toen de meeste oesters doodgevroren waren is het schip stil gelegd. Rond 1970 werd het verkocht en als pleziervaartuig in gebruik genomen. Uit die periode is de huidige opbouw. De kleinzoon van de opdrachtgever heeft het schip in 1976 weer teruggekocht waarna de huidige eigenaar haar verwierf in 1997 en volledig liet restaureren. De romp is authentiek behoudens de bun die is uiteraard vervangen.

Eigenschappen

Plaquette nummer:1183 Zeil nummer:
Categorie:B Tekening nummer:
Type:Blazer

Bouw

Bouwjaar:1913 Ontwerper:Paans
Werf:Gebr. Paans Werf plaats:Roodevaart
Motor:Inbouw Motor type:
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:Staal
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:12,40 m Breedte berghout:4,13 m
Diepgang:0,90 m Masthoogte water:14,00 m
Oppervlakte grootzeil:45,00 m2 Oppervlakte fok:28,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:17,00 m2
Oppervlakte totaal:90,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1913 – onbekend Marinus Scheele, Yerseke ( Op Hoop van Zegen YE8)
1979 – 1997 M. Scheele, Yerseke ( Op Hoop van Zegen YE8)
1997 – Nu (laatst bekend) D.J. Sinke, Yerseke ( Op Hoop van Zegen)

Geschiedenis

1913

1913

1913: Gebouwd bij Paans in Roodevaart

Het schip is gebouwd bij Paans in Roodevaart. In 1911 werd opdracht voor de bouw gegeven, nadat de houten blazer van de opdrachtgever in een storm was vergaan. Het schip werd gebouwd in visserman uitvoering voor de kreeft- en oestervisserij. Ze kwam in 1913 met een kreeften bun van de werf als de YE8. Meetbrief Z5 No. 891 N afgegeven te Zevenbergen 9 mei 1913.

Liggers Scheepsmetingsdienst: Details over het schip Op Hoop van Zegen YE8 - Meetnummer: Zb891N
Liggers Scheepsmetingsdienst: Details over het schip Op Hoop van Zegen YE8 - Meetnummer: Zb891N
Rriginele registratie van het schip bij het Maritiem Museum Rotterdam onder nummer: H2012_229
Rriginele registratie van het schip bij het Maritiem Museum Rotterdam onder nummer: H2012_229

1970

1970

1970: Als pleziervaartuig in gebruik genomen

Rond 1970 werd het verkocht en als pleziervaartuig in gebruik genomen. Uit die periode is de huidige opbouw.

2001

2001

2001: Eigenaar D.J. Sinke

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht