Pompeblêd

Pompeblêd Onder handen

In de schepenlijst van 1967 wordt de de tjotter Pompeblêd met plaquettenummer 500 voor het eerst vermeld en voor het laatst in 1987. Een goed gelijnd schip, in verhouding niet zo breed, dus indien goed getuigd waarschijnlijk redelijk snel. Ze lag al jaren in Reeuwijk eerst binnen en later buiten onder een dekzeil. Er werd jaren geleden nog wel wat aan het schip gewerkt, maar de laatste tijd niet meer. In april 2019 mochten Gerard ten Cate en Robin van Son de tjotter ophalen en hebben haar eerst naar Zuidlaren gebracht. Daar hebben ze haar in haar huidige toestand in kaart gebracht en hebben de eerste conclusie getrokken.

In de stalling bij Coen Rutjes in Reeuwijk binnen
In de stalling bij Coen Rutjes in Reeuwijk binnen

Eigenschappen

Plaquette nummer:500 Zeil nummer:
Categorie:R Tekening nummer:
Type:Tjotter

Bouw

Bouwjaar: Ontwerper:
Werf: Werf plaats:
Motor: Motor type:
Materiaal romp:Eikenhout Materiaal kajuit:
Materiaal zeil:Katoen
Onderwaterschip:Knikspant Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:5,25 m Breedte berghout:2,06 m
Diepgang:0,30 m Masthoogte water:0,00 m
Oppervlakte grootzeil:0,00 m2 Oppervlakte fok:0,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:0,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1965? – onbekend K. Schreuder, Leiden ( Plompeblêd)
2019 – Nu (laatst bekend) Gerard ten Cate en Robin van Son, Zuidlaren / Makkum ( Pompeblêd)

Geschiedenis

2000

2000

2000: Foto's

2019

14 april 2019

14 april 2019: Verloren gewaand... Een tjotter!

Op Goede Vrijdag a.s. wordt de verloren gewaande tjotter 'Pompeblêd', met plaquette 500 van het Stamboek per trailer opgehaald. De tjotter is sinds 1970 opgeslagen bij jachtwerf Coen Rutjes in Reeuwijk. De voormalig eigenaar had het prachtige scheepje voor de winterstalling daar ondergebracht, maar het noodlot sloeg toe. De gezondheid van de eigenaar werd gedurende die wintermaanden slechter en de tjotter bleef achter in de stalling. De familie gaf na het overlijden van de eigenaar toestemming om de 'Pompeblêd' te verkopen. Elk uitgebracht bod was toentertijd te laag, met als gevolg dat de tjotter onverkocht en bijna vergeten lag te verkommeren. Uiteindelijk is het scheepje buiten onder een dekzeil beland en werkelijk uit het zicht verdwenen.
Na een zeer aangenaam gesprek met Coen Rutjes jr. kreeg de SSRP toestemming om de tjotter per trailer op te halen. De katoenen fok, de rondhouten, een prachtig roer met taling en de plaquette met stamboeknummer 500 heb ik in ontvangst mogen nemen. Een fleurig oranjegetint boeket is aan de echtgenote van Coen Rutjes sr. overhandigd als dank voor de medewerking en bereidwilligheid om alle onderdelen bij elkaar te zoeken. 

19 april 2019

19 april 2019: De 'Pompeblêd' op weg naar het noorden

30 april 2019

30 april 2019: Gerard ten Cate en Robin van Son schrijven: De eerste indrukken

De afmetingen zijn 5.25 x 2.06 x 0.30 mtr. De holte is 72 cm. De lengte is dus veel groter dan ooit vastgelegd in de schepenlijst van de SSRP. Opvallend is het volkomen platte vlak met hele weke kimmen. Het vlak bestaat uit drie planken en is 1.16 mtr. breed. (0.47 / 0.21 / 0.47 mtr.). Verder valt op dat de constructie licht is. Het mastdoft is 4 cm dik. De mast wordt vanaf de achterkant in het mastdoft gezet en wordt gefixeerd met een grendel zoals je dat bij kleine scheepjes ziet. Het kolsum waar de mast op steunt zit slechts met vier bouten vast en wordt niet door een constructie gesteund. Wanneer er met een mast van bijna 7.50 mtr. gezeild moet worden, dan zal de bestaande constructie te licht zijn. Het is niet denkbeeldig dat mast en tuig gemakkelijk over boord gezeild kunnen worden.

Het scheepje heeft drie gangen, die een verfijnd voor- en achterschip tonen. De achtersteven valt erg achterover zonder uitgezakt te zijn. De boeisellijn is vlak. De stootstrip rondom het schip is van messing. Het boeisel staat stijl en heeft een ingeschaafde kraal en twee ingeschaafde biezen. In het voorschip bevindt zich een versierde bedelbalk. Achterin bevindt zich een versierde hennebalk.

Voorlopig wordt de 'Pompeblèd' gekwalificeerd als boerenboot. Maar dan wel een grote en een verfijnde.

Het streven is haar weer in de vaart te brengen. Ze zal opgemeten en getekend gaan worden zodat de vorm en constructiedetails vastgelegd zijn. De werkelijke kwaliteit van het hout zal nog beoordeeld moeten gaan worden. Afhankelijk de uitslag hiervan moet gekeken worden welke vorm van conservering realistisch zal blijken.

Gerard ten Cate en Robin van Son schrijven op 30 april 2019: De eerste indrukken

juni 2019

juni 2019: Stamboek in de Spiegel der Zeilvaart: Een verwaarloosde tjotter

Een bestaan als bloembak of afvoer via de container is voorlopig afgewend. Maar Gerard ten Cate en Robin van Son zijn heel benieuwd hoe de lezer en liefhebber tegen het verhaal van de 'Pompeblêd' aankijken en willen graag het volgende van u weten: Is het in uw ogen terecht dat ze "uit haar winterslaap is gewekt"? Hoe schat u de haalbaarheid in om haar weer varend te krijgen? Vindt u de gedachte om haar weer varend te krijgen realistisch? Op welke manier zou u het aanpakken wanneer een dergelijk scheepje ineens uw eigendom zou worden? En: is bij het opnieuw in de vaart brengen, los van de kosten die er mee gemoeid zijn, een rol weggelegd voor de SSRP als Behoudsorganisatie?

We willen graag uw mening. Klim in het toetsenbord en schrijf ons via: stamboek®ssrp.nl. De reacties en de ontwikkelingen rondom de tjotter Pompeblèd staan natuurlijk ook deze website.

SdZ 2019-5: De 'Pompeblèd', een verwaarloosde tjotter

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht