Thistle (Distel, Maria', Linotte II)

Thistle (Distel, Maria', Linotte II) Verdwenen

De "Primrose" is nog maar net afgeleverd, of er meldt zich al weer een volgende opdrachtgever voor een vijftien meter Lemsteraakjacht: de bekende Schotse zeiler William Murdock, woonachtig in Antwerpen. Hieruit lijkt toch wet dat de Gebr. De Boer iets heel bijzonders bouwden, wat de heren wedstrijdzeilers goed aanstond: snel, comfortabel, mooi en met goede zeileigenschappen, ook op groot water. In de winter 1912/'13 werden de spanten opgezet voor een aak, lang 14,93 m en breed 4,42 m; de naam werd "Thistle".

Tijdens de eerste wereldoorlog heeft de aak opgelegd gelegen bij familie in Schotland. In 1921 werd hij gekocht door kapitein ter zee C.W. de Visser te Haarlem (de oprichter van de Haarlemse Jachtclub op 2 oktober 1917). De naam werd "Distel" en het wedstrijdnummer OA4. In 1924 werd door De Visser opdracht gegeven de aak met 2,10 m te verlengen. Dit karwei werd geklaard op de werf "Het Fort" te Nieuwendam. Op 27 november 1924 ging de aak weer te water, maar nu met een lengte van 17,00 meter en voorzien van een kitstuig. De naam werd "Mafia". De volgende winter maakte De Visser een tocht naar de Franse wateren. Volgens de Waterkampioen van 1928 blz. 419 is hij met zijn Lemsteraak "Maria" via Bordeaux en de Middellandse Zee terug gevaren naar Nederland. Volgens een advertentie in dezelfde Waterkampioen wordt de aak te koop aangeboden door De Voogt te Haarlem. In 1938 werd het stalen kitsgetuigde boeierjacht "Maria" verkocht aan Mad. Bolloré te Frankrijk. De naam werd "Linotte II". Volgens Lloyd's Register van 1953 was in die tijd Hubert  Offroy te Nantes de eigenaar van de Linotte II". Dan gaan er jaren voorbij dat er van de aak niets word! vernomen, tot 1984. Dan schrijft de heer Huitema in een monografie van de Stichting Stamboek Ronde- en Platbodemjachten dat de aak weer in Nederland zou zijn, maar niets is minder waar. In december 1988 hoor ik dat de aak is teruggevonden in Florida in dc V.S. en dat een Nederlandse koper wordt gezocht. Als die wordt gevonden. zouden alle vier de Lemsteraakjachten in hun geboorteland terug zijn.

Eigenschappen

Plaquette nummer:9139 Zeil nummer: OA4
Categorie:V Tekening nummer:
Type:Lemsteraak

Bouw

Bouwjaar:1913 Ontwerper:H. de Boer
Werf:Gebr. de Boer Werf plaats:Lemmer
Motor: Motor type:
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:Staal
Materiaal zeil:Katoen
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:14,93 m Breedte berghout:4,42 m
Diepgang:0,00 m Masthoogte water:0,00 m
Oppervlakte grootzeil:0,00 m2 Oppervlakte fok:0,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:0,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1913 – 1921 William Murdock, Antwerpen (B) ( Thistle)
1921 – 1924 C.W. de Visser, Bloemendaal ( Distel)
1924 – 1938 C.W. de Visser, Bloemendaal ( Maria)
1938 – onbekend Mad. Bolloré, (Fr) ( Linotte II)
Rond 1953 – onbekend Hubert Offroy, Nantes (Fr) ( Linotte II)

Geschiedenis

1913

1913

1913: Zeilen gemaakt op de boeier van den heer Murdock te Antwerpen gebouwd bij Gebr. de Boer te Lemmer

M.F. de Vries te Lemmer maakt de zeilen en heeft als kop in de snij- of bestekboeken staan: 'Zeilen gemaakt op de boeier van den heer Murdock te Antwerpen gebouwd bij Gebr. de Boer te Lemmer'. Zeilen groot totaal 498 el'.
M.F. de Vries te Lemmer maakt de zeilen en heeft als kop in de snij- of bestekboeken staan: 'Zeilen gemaakt op de boeier van den heer Murdock te Antwerpen gebouwd bij Gebr. de Boer te Lemmer'. Zeilen groot totaal 498 el'.

1927

1927

1927: Waterkampioen: De 'Maria' ex 'Thistle'

1929

1929

1929: Waterkampioen: Roerversiering 'Maria'

1989

november 1989

november 1989: Spiegel der Zeilvaart: De vier 15-meter Lemsteraakjachten van de Gebr. de Boer

De vier Lemsteraken werden gebouwd in de jaren 1911. '12. '13 en '15; ze zijn ongeveer vijftien meter lang en gebouwd als jacht. Jan Brilleman schrijft: Eind december '88 hoorde ik dat er weer een Lemsteraakjacht was teruggevonden, gebouwd bij de Gebr. De Boer in Lemmer. Het betrof de aak „Thistle", in 1913 gebouwd voor William Murdock te Antwerpen. Het was er een van vier aken met dezelfde maten. Dit bericht was aanleiding om in mijn archief te duiken en de geschiedenis van deze vier aken eens op papier te zetten. Ze werden alle vier als jacht gebouwd en bij de Gebr. De Boer als volmaakte Lemsteraken beschouwd. Want hun opdrachtgevers behoorden tot de beste wedstrijdzeilers van die tijd - maar zij bleven wel met traditionele schepen zeilen.
 

pdf SdZ 1989 nr09 november - De vier 15-meter Lemsteraakjachten van de Gebr. de Boer

2017

maart 2017

maart 2017: Spiegel der Zeilvaart maart 2017 nummer 2 - De 4 Plezieraaken van De Boer

Alweer bijna dertig jaar geleden beschreef Jan Brilleman in de Spiegel de bouw en historie van de vier vermaarde 15 meter lemsteraakjachten van de werf Gebr. De Boer: Salamander, Primrose/ Wulp/Georgette/De Wulp, Thistle/Distel en Onrust/De Onrust. Regelmatig wordt naar dit artikel verwezen, recent nog in een bijdrage van Frits van der Mark over een vaartocht in 1922 van onder meer de Wulp. En recent aangevangen restauratie van de Salamander. Echter, een gedetailleerde bestudering van de werfboeken van Gebr. De Boer, die in het Fries Scheepvaart Museum zijn gearchiveerd, levert nieuwe, verrassende informatie op over deze vier jachten.
Als eerste blijkt dat de Salamander en Primrose vrijwel identiek zijn gebouwd; Primrose blijkt het eerste schip. De bouwopdracht "voor een Pleziervaartuig model Lemmerjacht" voor deze eerste twee aken werd op precies dezelfde dag gegeven: op 14 november 1911 wordt voor beide jachten het Bestek getekend. Eén voor de Primrose, op naam van Aug. Van Vijlen, en een vrijwel identiek Bestek voor de Salamander, met opdrachtgever L. Herfurth. De namen en handtekeningen van Van Vijlen resp. Herfurth, beiden "gedomicilieerd te Antwerpen", staan op de betreffende contracten: In beide Bestekken is 11 november 1911 als datum voor "Aangenomen" vermeld, met een gevraagde aflevering in maart 1912. Ook de gevraagde aanbetalingen met bijbehorend tijdschema zijn identiek.

pdf SdZ 2017 nr02 maart - De 4 Plezieraaken van De Boer

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht