Watergraaf

Watergraaf Niet actief

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.

Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!

De Lemsteraak 'Watergraaf' is een 12.15m ontwerp van Hoek Design. De aak is gebouwd door Jachtwerf Wilsta BV aan de Workumertrekweg in Bolsward. Eigenaar W(ilfried).A.M. Stam heeft op zijn werf een serie Lemsteraken gebouwd. Bij de laatste aak, een ontwerp van Tj. Brinksma te bouwen voor een Duitse opdrachtgever, ging de werf helaas failliet.

De opdrachtgever van de Lemsteraak was W.A. de Graaf uit Bunschoten, die het schip de naam 'Watergraaf' gaf.

Eigenschappen

Plaquette nummer:1742 Zeil nummer: VA134
Categorie:X Tekening nummer:
Type:Lemsteraak

Bouw

Bouwjaar:1995 Ontwerper:Hoek Design
Werf:Jachtwerf Wilsta BV Werf plaats:Bolsward
Motor:Inbouw Motor type:
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:Staal
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:12,15 m Breedte berghout:4,10 m
Diepgang:1,10 m Masthoogte water:16,00 m
Oppervlakte grootzeil:52,45 m2 Oppervlakte fok:32,96 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:11,23 m2
Oppervlakte totaal:96,64 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1995 – onbekend W.A. de Graaf, Bunschoten ( Watergraaf)
onbekend – 2003 J.P.M. Bangert ( Watergraaf)
2003 – 2007 A.Th. van Kranen, Doornspijk ( Watergraaf)

Geschiedenis

1999

1999

1999: Spiegel der Zeilvaart: Lemsteraken gewogen

Van de vele tientallen gemeten Lemsteraken naar ontwerp van Hoek Design, was alleen De Watergraaf voor weging aanwezig. W. de Graaf, een fanatiek wedstrijdzeiler, werd deze zomer met zijn Lemsteraak bij de VA's overall winnaar in de Deltaweek. Tijdens het eerste weekend won hij, vanwege het laagste puntentotaal, al de De Maas wisselbeker. Bij de Nederlandse kampioenschappen in de A-klasse werd hij vierde na de Groote Beer (1929), Zeeleeuw (1938), en Windekind (ca. 1993). De `oudjes' doen het zo te zien nog goed! De Watergraaf is een van de tien verschillende maten die standaard bij Hoek Design 'op de plank' liggen. Daarnaast zijn er nog enkele lengtes, zoals de 10.75 m aak die speciaal voor Jachtwerf Van Rijns-oever werd ontworpen. De eerste van een serie, de Fidelia voor Ted van Rijnsoever zelf, won vanwege het laagste puntentotaal in het eerste weekend van de Deltaweek het Zilveren boeierjacht. In de B-klasse behaalde de Fidelia de eerste plaats bij de Nederlandse kampioenschappen. Een compliment voor ontwerper, bouwer en zeiler! Als we naar het verloop van de gangen kijken, zien we dat ze bijna even breed blijven en onder een van scherp naar vlak verlopende hoek bij de voorsteven komen. We zien een vrij volle kim die nodig is om de 17.5 ton waterverplaatsing te kunnen bergen. Want in het sterk geveegde achterschip kun je weinig volume kwijt.
Spiegel der Zeilvaart: Lemsteraken gewogen

Heeft u vragen en/of opmerkingen?

Terug naar het overzicht