Annie Lavinia

Annie Lavinia

Dirk Huizinga schrijft in zijn boek "Lemsteraken voor de recreatie":
In het blad ‘De Watersport’ werd in 1928 het Lemsterjacht Annie Lavinia zeer positief beoordeeld. Opmerkelijk is daarbij dat dit schip op dat moment een Lemsteraakjacht wordt genoemd, in navolging van Van Kampen en Kersken (1927) die dergelijke boeieraken ook als Lemsteraak betitelen, in een tijd dat dergelijke schepen ook nog gewoon boeier werden genoemd. Overigens heeft het blad het verder niet over een Lemsteraak, maar over een ‘boeier’. 

De Watersport’ besteedt vooral aandacht aan de inrichting van het schip. Onder de voorplecht het schippersverblijf voor de schipper met zijn knecht, die via het luik op het voordek toegang hebben tot hun verblijf. Onder het roefdek bevinden zich de ruimtes voor de eigenaar en zijn eventuele gasten. Geheel achter is de kuip van 2.50 meter lengte. ‘Zoals over het algemeen bij boeierjachten, zijn ook hier in de stuurkuip rondlopende banken aangebracht, die geheel in teakhout zijn uitgevoerd’.

Onder de kuipvloer bevindt zich een 24 pk. benzine ‘hulpmotor’ om het schip bij windstilte thuis te brengen. Het jacht is getuigd met ‘een prima boeiertuig, waarvan fok en grootzeil tezamen een oppervlakte van 127m2 hebben.’
De Annie Lavinia werd in 1933 verkocht naar België, waar ze diverse eigenaren heeft gehad. In 1958 werd de aak in De Waterkampioen te koop aangeboden en waarschijnlijk verkocht naar Zweden. In 1978 dook het schip weer op. In Bremen liet de Duitser Von der Thüsen het ijzerwerk van het schip restaureren en vier jaren later werd er een nieuwe kajuit op geplaatst en het houtwerk vervangen. In 1989 lag de aak, nu met de naam 'Sindbad', in Kiel aan de Oostzee. In 1990 koopt Erik Pluimers de aak en brengt het schip weer naar Nederland, laat de aak restaureren en geeft het schip een ligplaats in Rotterdam.

De Lemsteraak ‘Annie Lavinia’. Opvallend is de geringe zeeg. (Foto: Hielke Roelevink)
De Lemsteraak ‘Annie Lavinia’. Opvallend is de geringe zeeg. (Foto: Hielke Roelevink)

Eigenschappen

Plaquette nummer:1665 Zeil nummer: VA37
Categorie:A Tekening nummer:
Type:Lemsteraak

Bouw

Bouwjaar:1920 Ontwerper:H. Kersken sr.
Werf:H.A. Akerboom Werf plaats:Boskoop
Motor:Inbouw Motor type:
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:Staal
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:15,00 m Breedte berghout:4,50 m
Diepgang:1,10 m Masthoogte water:18,00 m
Oppervlakte grootzeil:74,50 m2 Oppervlakte fok:33,90 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:26,20 m2
Oppervlakte totaal:134,60 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1920 – 1933 F.W.H. van Beuningen, Rotterdam ( Annie Lavinia)
1933 – onbekend Dhr. Vlaming, Yerseke ( Vaganda)
onbekend – onbekend Chr. Nieloon, Antwerpen ( Zonnekind)
1981 – 1992 Rolf von der Thüsen, Bremen ( Sindbad)
1992 – 2000 E. Pluimers, Maasland ( Sindbad)
2000 – 2006 H. Bos, Kortenhoef ( Annie Lavinia)
2006 – Nu (laatst bekend) TVM verzekeringen, Mevr. A.C. de Vries - Tabak, Hoogeveen ( Annie Lavinia)

Geschiedenis

1922

1922

1922: De Watersport: Het Lemsteryacht 'Annie Lavinia'

Het stalen Lemsterjacht ‘Annie Lavinia’uit 1920, dat vooral lijkt op een stalen boeier uit diezelfde tijd. (FSM)
Het stalen Lemsterjacht ‘Annie Lavinia’uit 1920, dat vooral lijkt op een stalen boeier uit diezelfde tijd. (FSM)

1925

1955

1955

1955: De Lemsteraak 'Annie Lavinia' in het Stamboekarchief

1990

november 1990

november 1990: 1665 Geschiedenis van het Lemsteraakjacht 'Anna Lavina' door Jan Brilleman

1991

augustus 1991

augustus 1991: SdZ augustus-september 1991 nr07 - Lemsteraakjacht 'Annie Lavinia'

Het zal ongeveer een jaar geleden zijn dat ik in een Duits watersporttijdschrift een advertentie las van een Lemsteraakjacht, bouwjaar 1919/1920 stond erbij. Door middel van Bernd Alm, beeldhouwer en restaurateur van een Ewer en een overdekte Praam, gebouwd door Auke van der Zee in 1907/1908, kwam ik in contact met de eigenaar, Rolf von der Thüsen uit Bremen. Hij vroeg mij wat meer over de geschiedenis van zijn schip. In mijn archief over Lemsteraken heb ik wel enige gegevens. Het Lemsteraakjacht „Annie Lavinia" werd gebouwd in de winter 1919/1920 bij Akerboom te Boskoop in opdracht van F.W.H. van Beuningen te Rotterdam, thuishaven „De Maas". In de Watersport van 1922 staat een uitgebreide beschrijving van deze aak.

Foto uit 1988: op het droge in Egernsund (foto eigenaar Rolf von der Thüsen)
Foto uit 1988: op het droge in Egernsund (foto eigenaar Rolf von der Thüsen)

In de Waterkampioen van 1958 staat weer een advertentie van deze aak, vermoedelijk naar Zweden verkocht, want daar komt 20 jaar later de aak weer boven water. Ook nu is de eigenaar weer onbekend. In 1976 wordt de aak gekocht door Rolf von der Thüsen uit Bremen die in de zomermaanden vele jaren langs de kusten van Zweden en Finland vaart. In 1978 vindt een restauratie van het ijzerwerk plaats en in 1982 wordt een nieuwe kajuit geplaatst en wordt het schip van een nieuwe betimmering voorzien. In 1988 op weg naar Duitsland (Kiel) begeeft de motor het voor de Deense kust; op een werf in Egensund wordt overwinterd. Voorjaar 1989 komt de aak dan eindelijk in Kiel aan om aldaar op een nieuwe eigenaar te wachten. De naam is op dit moment „Sindbad".

pdf SdZ augustus-september 1991 nr07 - Lemsteraakjacht 'Annie Lavinia'

1999

1999

1999: Spiegel der Zeilvaart: Lemsteraken gewogen

Tussen 1918 en 1927 is er, voor zover we konden nagaan, een aantal Lemsteraken op de werf van Akerboom in Boskoop gebouwd. De Alcedo I en II en de Wielewaal. Helaas hebben deze jachten inmiddels ook weer andere namen gekregen, waardoor ze moeilijk te achterhalen zijn. In 1920 liep de Annie Lavinia, een 14 meter aak, voor de heer E.W.H. van Beuningen van stapel. In SdZ1991 nr 7 beschreef Jan Brilleman nauwkeurig hoe het schip eerst in Belgische handen overging waarna het driemaal van eigenaar wisselde. Na twintig jaar kwam het schip in Zweden 'boven water' en in 1976 ging het in Duitse handen over, waar het de naam Sindbad kreeg, de sprookjesfiguur uit 1001 nacht. Eigenaar Von der Thüsen maakte er vele tochten mee langs de kusten van Zweden en Finland. Een jaar of acht geleden vond de heer E. Pluimers uit Maasland het schip in Kiel en bracht het terug naar ons land. In Duitsland had de Lemsteraak in 1978 een nieuw vlak, nieuwe kimmen en een nieuwe betimmering gekregen. Kennelijk kwam men op de werf niet zo goed uit, want in plaats van boven naar beneden te overlappen, kreeg men de nieuwe gang niet onder de tweede gang onder het berghout. Het schip is vrij rond met een waterverplaatsing van 24.275 ton, waarvan 500 kg binnenballast. Inmiddels heeft de eigenaar het van een hogere tuigage laten voorzien om mee te kunnen komen in de wedstrijden en om de zeilkwaliteiten te verbeteren. Omdat de mast oorspronkelijk al vrij ver naar voren was geplaatst heeft de Sindbad en vrij ongunstige rating. Met de nieuwe weging is het iets verbeterd. Het schip is op voor de windse koersen in het nadeel als het voorschip omlaag in de golven wordt gedrukt. Dan loopt de weerstand sterk op en vaart het voortdurend tegen zijn eigen golf op.
Spiegel der Zeilvaart: Lemsteraken gewogen

2013

2013

2013: Illustratie uit het boek 'Lemsteraken voor de recreatie' van Dirk Huizinga

De Annie Lavinia na de refit in Nederland, waarbij een nieuw kajuitdak is aangebracht
De Annie Lavinia na de refit in Nederland, waarbij een nieuw kajuitdak is aangebracht
Onder zeil na de refit
Onder zeil na de refit

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht