Dicke Door

Dicke Door Niet actief

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.

Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!

„Dicke Door" is een zogenaamde Dordtse Poon. Ze is volgens opgave gebouwd in 1896. Verdere geschiedenis is nog onbekend. Volgens opgave van oud-eigenaar J.F.M. Plasmeijer is ze in 1978 door Scheepswerf Zuidam in Haarlem gerestaureerd. In 1928 namen Nicolaas Verboon en Klaas Zuidam de werf over aan de Scheepmakersdijk in Haarlem en begonnen er een scheepsbouwbedrijf onder de naam De Nijverheid, later omgedoopt in Werf Zuidam. 

Eigenschappen

Plaquette nummer:1382 Zeil nummer:
Categorie:X Tekening nummer:
Type:Poon

Bouw

Bouwjaar:1896 Ontwerper:
Werf: Werf plaats:
Motor:Inbouw Motor type:
Materiaal romp:IJzer Materiaal kajuit:Staal
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:14,67 m Breedte berghout:4,20 m
Diepgang:0,90 m Masthoogte water:14,50 m
Oppervlakte grootzeil:0,00 m2 Oppervlakte fok:0,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:0,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

onbekend – onbekend ( Snorrevaer)
1985 – 2004 J.F.M. Plasmeijer, Lisserbroek ( De Dicke Dijcker)
2004 – 2013 J.A. Harms, Hollandsche Rading ( De Dicke Dijcker)
2013 – onbekend Christian Renolleau, Rochefort ( Dicke Door)

Geschiedenis

1985

1985

1985: Foto's

26 september 1985

26 september 1985: Leidse Courant - ter gelegenheid van Sail '85

Ongewoon transport door Lisse voor slotmanifestatie Sail

Een ongewoon transport trok gistermiddag de aandacht in het feestende Lisse. Een ongeveer twintig ton wegende Dordtse Poon „De Dicke Dijcker" werd vanuit de Ringvaart naar hotel De Nachtegaal vervoerd, om daar als grote blikvanger te fungeren tijdens de slotmanifestatie van Sail '85, dinsdag 1 oktober in De Nachtegaal. Het schip uit 1896 behoort toe aan de eigenaars van Het oude Dijckhuys. In De Nachtegaal zal men dinsdag overigens ook oog hebben voor allerlei andere zaken, al neemt het varen en met name het zeilen, een eerste plaats in tijdens de conversatie. Er zal een video van de zeilmanifestatie worden vertoond. Tevens is er een en ander tentoongesteld. Na het hele gebeuren gaat „De Dicke Dijcker" weer in de takels en op de vrachtauto terug naar de Ringvaart.

2017

30 juni 2017

30 juni 2017: Reactie van oud-eigenaar J.F.M. Plasmeijer

Het schip is indertijd verhuisd naar Kortenhoef. Daar is hij gezonken doordat de waterleiding van het toilet in de winter niet afgetapt was. Resultaat, € 60.000 schade! Hij is daarna opgeknapt (nieuwe motor, bedrading en binnen en buiten geschilderd en verhuisd naar Frankrijk. Hij heet tegenwoordig 'Dicke Door' en ligt in Rochefort, Frankrijk, waar ze naast zeilschip ook als als airbnb locatie wordt gebruikt. 

2019

7 augustus 2019

7 augustus 2019: Reactie van eigenaar Christian Renolleau uit Rochefort

Ik heb zojuist jullie Stichting ontdekt op het Internet. Ik ben de huidige eigenaar van 'Dicke Door' sinds maart 2013. Ik kocht het van Jan Antonie Harms, die woonde destijds in Hollandsche Rading. Ik kocht het schip om in Parijs in de haven van l'Arsenal te wonen in afwachting van mijn toekomstige pensioen. Ik bracht haar naar Parijs door de kanalen (Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen-gent-Lille-Compiegne-Parijs). 
Daar bracht ik haar naar Charente-Maritime via het Engelse Kanaal naar St Malo. Vervolgens het Rance-kanaal naar Rennes en uiteindelijk La Vilaine naar Arzal en opnieuw via de Atlantische Oceaan naar naar Rochefort, waar ze sinds 2013 in het dok ligt.
Ik ben erg blij met deze boot, ik heb me geregistreerd in het Maritiem en Fluviaal erfgoed. Nu heb ik de Yacht Club Classic La Rochelle benaderd om het naast de andere boten van het Maritiem Museum van La Rochelle te presenteren.
Onlangs hebben we samengewerkt met vrienden, die gepassioneerd zijn door oude tuigage en we hebben een associatie van restauratie, onderhoud van oude zeilschepen opgezet om ze te leren navigeren en om onze leden te laten varen. Deze wordt 'Quovadis' genoemd.
Op de volgende websites kan alle informatie daarover worden bekeken:

https://www.patrimoine-maritime-fluvial.org/navires-du-patrimoine/navires-bip/
http://www.yachtclubclassique.com/
http://quovadis.e-monsite.com/

Ik zeil regelmatig door de sluizen in Charente en ik verhuur het schip ook aan de pier voor toeristen. Hij is een groot succes. Ik wil graag haar geschiedenis verrijken om het beter bekend te maken bij de leden van de Classic Yacht Club en ook bij het Maritiem en Fluviaal Erfgoed. Hebben jullie meer informatie over haar geschiedenis? Heeft het bijvoorbeeld deelgenomen aanregatta's? etc. In ruil daarvoor zullen we geïnteresseerd zijn om uw archieven van haar nieuwe leven aan te vullen.

vriendelijke groeten, 
Christian Renolleau

De hele reactie van Christian en het mogelijke vervolg kunt u terugvinden in ons hoofdstuk "Opgemerkt".

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht