Eb en Vloed UQ37

Eb en Vloed UQ37

De Lemsteraak 'Eb en Vloed UQ37' is een ontwerp van Martijn van Schaik en het casco is gebouwd door Scheepswerf Nieko in Franeker. Het schip is gebaseerd op dezelfde tekeningen, waarvan de in 2013 ingeschreven Lemsteraak 'Sentijna Huberdina SH3' en de in 2014 gebouwde 'Martina Maria' ook gebouwd zijn. De 'Eb en Vloed UQ37' is net als de 'Sentijna Huberdina SH3' gebouwd in vissermanuitvoering in tegenstelling tot de 'Martina Maria' die met een een lange roef is gebouwd en een zo genoemde zeekuip. De afbouwwerf is Moed & van Gulpen in Harlingen.

Eigenschappen

Plaquette nummer:2263 Zeil nummer:
Categorie:D Tekening nummer:
Type:Lemsteraak

Bouw

Bouwjaar:2015 Ontwerper:M. van Schaik
Werf:Scheepswerf Nieko / Moed & van Gulpen Werf plaats:Franeker / Harlingen
Motor:Inbouw Motor type:
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip:Rond Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:12,25 m Breedte berghout:4,42 m
Diepgang:0,95 m Masthoogte water:17,00 m
Oppervlakte grootzeil:48,40 m2 Oppervlakte fok:34,10 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:16,50 m2
Oppervlakte totaal:99,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

2015 – Nu (laatst bekend) B.H. van Hemert, Amersfoort ( Eb en Vloed UQ37)

Geschiedenis

2016

april 2016

april 2016: Spiegel der Zeilvaart april 2016 nummer 3 - Vissermanaak UQ37 'Eb en Vloed'

Drie 12,25 meter Lemsteraken van Hoek Design met hetzelfde romp-ontwerp liepen inmiddels van stapel. In deze Spiegel de laatste in die rij: de UQ 37 'Eb en Vloed' - een aak in vissermanuitvoering. Een schip dat bedoeld is om veel, maar vooral ook lang plezier van te hebben. 
Dat een schip kan staan voor veel méér dan alleen maar een drijvend object dat zich onder zeil van A naar B beweegt, bewijzen Peter van der Schaaf en Bernard van Hemert. Al sinds hun studententijd (zeil)vrienden en samen al bijna twintig jaar in het bezit van het skûtsje 'Vriendschap'. En toch werd het tijd voor wat anders. Peter: `Op 'Vriendschap' wordt alles nog met uitsluitend blokken en takels bediend. Het schip heeft geen stahoogte binnen. We waren op zoek naar wat meer comfort. De basis was in wezen dat we een schip zochten waarmee we tot op hogere leeftijd zouden kunnen zeilen, met het nodige comfort en stahoogte in het interieur en met als vaargebied de Wadden, kustwateren en geschikt om mee droog te vallen natuurlijk.' Of om in modern Nederlands te spreken: een levensloopbestendig schip, zo zou je het eigenlijk best mogen noemen. Bernard en Peter oriënteerden zich in eerste instantie breed, maar dat het een traditioneel Nederlands schip zou moeten worden, was al snel duidelijk.
'Een kimkieler of een schip als een Ovni? Nee, we wilden een schip dat bij Nederland hoort. Een plat- of rondbodem dus', zegt Peter van der Schaaf. Bijkomend voordeel: dankzij het volume in de romp van een traditioneel Hollands ontwerp heb je voor veel leefruimte niet zo gek veel lengte nodig. Ook de tweedehands markt bood geen soelaas. Bernard van Hemert: 'Elk schip had wel wat, maar geen enkel schip had alles. Bovendien is de vraagprijs van dit soort schepen ook op de tweedehands markt toch nog altijd relatief hoog.'
De kogel ging tenslotte eind 2013 door de kerk: de twee vrienden besloten een nieuw schip te laten bouwen. Een nieuwe, grote stap in hun gezamenlijke zeilleven. Al snel werd duidelijk dat het ontwerp van Martijn van Schaik van Hoek Design voor een visserman aak het best aan alle eisen voldeed. 'De meeste binnenruimte, een zelflozende kuip en een bewezen goede zeiler', vat Peter kernachtig samen. En inderdaad: van deze 12,25 meter Lemsteraak waren al twee exemplaren van stapel gelopen: de visserman 'Sentijna Huberdina' van Jan Doets en de roefaak 'Martina Maria' van Walter Esch. De vaareigenschappen waren dus in de praktijk al bewezen. De lijnen van 'Eb en Vloed' zijn identiek, wel werden er in details aanpassingen gemaakt - met name in het binnenwerk en de technische uitvoering van het schip.

pdf SdZ 2016 nr03 april - Vissermanaak UQ37 'Eb en Vloed'

2017

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht