Frans Naerebout

Frans Naerebout Niet actief

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.

Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!

In de Waterkampioen in 1955 staat:
De werf Bernhard te Amsterdam heeft verschillende boeiers gebouwd, die indertijd als snelle zeilers bekend waren, namelijk de verdwenen „Parkeler" en de nog bestaande „Miami" en „Frans Naerebout". De „Frans Naerebout" is een stalen boeier, in 1919 gebouwd voor rekening van de heer Van Duyl te Amsterdam. Zij is thans eigendom van de heer De Haas te Amsterdam en ligt in de haven van de vereniging „Nieuwe Meer" te Aalsmeer. Zij bevindt zich in uitstekende staat.

Met doorlopende zijwaring is een boeier zeewaardiger dan zonder. Bijna alle verhoudingen zijn vrij normaal, waarbij wij opmerken dat deze veel overeenkomst vertonen met die van de boeiers van Van der Zee. Bij de "Frans Naerebout" staat de mastkoker wat verder naar voren.

Eigenschappen

Plaquette nummer:179 Zeil nummer: OC57
Categorie:X Tekening nummer:
Type:Boeier

Bouw

Bouwjaar:1919 Ontwerper:H. Bernhard
Werf:H. Bernhard Werf plaats:Amsterdam-Nieuwendam
Motor:Inbouw Motor type:
Materiaal romp:IJzer Materiaal kajuit:IJzer
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:8,87 m Breedte berghout:3,70 m
Diepgang:0,80 m Masthoogte water:11,60 m
Oppervlakte grootzeil:31,34 m2 Oppervlakte fok:16,93 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:10,00 m2
Oppervlakte totaal:58,27 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1919 – 1922 H. Bernard, Amsterdam ( Frans Naerebout)
1922 – 1927 H. van Duyl, Amsterdam ( Frans Naerebout)
1927 – 1928 Van den Beugel, Amsterdam ( Frans Naerebout)
1928 – 1953 ( Frans Naerebout)
1953 – 1964 A.J. de Haas, Amsterdam ( Frans Naerebout)
1964 – 1967 ( Frans Naerebout)
1967 – 2000 L. Grootemaat, Dubbeldam/'s-Gravenwezel(B)/Gallician(Fr) ( Frans Naerebout)
2000 – onbekend P.A. Bos en Th.L. Keijzer, Voorschoten ( Frans Naerebout)

Geschiedenis

1955

1955

1955: Documentatie Stamboek

Waterkampioen 1955 pag. 582: De boeiers van de werf Berhard te Amsterdam

1999

1999

1999: Eigenaar L. Grootemaat zet Frans Naerebout te koop in 1999

1999

1999: Foto-overzicht met details van de Frans Naerebout

2004

2006

2006

2006: Restauratieplan eigenaren P.A. Bos en Th.L. Keijzer in 2006

2007

maart 2007

maart 2007: SSRP Jaarverslag 2006 - Met subsidie uit het Restauratiefonds FONV uitgevoerde restauraties van in het Stamboek ingeschreven jachten

In het SSRP jaarverslag 2006 wordt melding gemaakt van de volgende restauratie:
Het houten dek van de boeier Frans Naerebout was aan z’n eind. Op de werf van Peter van Klink in Aalsmeer is dit onder handen genomen. Bij het in eigen beheer door Pieter Bos uitgevoerde sloopwerk vertelde het oude dek zijn levensverhaal: Een teakhouten dek bleek over het oude grenen dek heen aangebracht te zijn. De oude delen waren van een kwaliteit grenen die tegenwoordig vrijwel uit beeld is verdwenen: kwartiers gezaagd, foutvrij, harsrijk, fijnjarig en met veel laathout. Gelukkig bleken de tranenplaten van het onderliggende stalen dek na 87 jaar nog in takt, waardoor het monumentale interieur gespaard kon blijven. De oorspronkelijke dekdeeltjes waren van onderaf koper geschroefd. Het was een monnikenwerk om in elk schroefgaatje een tapeind te draaien en glad af te slijpen. 

Langs de randen van het houten dek waren van oorsprong door middel van op het dek geklonken hoeklijn goten gemaakt. Later zijn deze goten schuin aflopend naar het boeisel afgesmeerd met cement. Het boeisel was op vele plaatsen net boven het dek doorgeroest en diende op die plaatsen te worden vervangen, over een lengte van totaal drie meter

2008

maart 2008

maart 2008: SSRP Jaarverslag 2007 - Met subsidie uit het Restauratiefonds FONV uitgevoerde restauraties van in het Stamboek ingeschreven jachten

In het SSRP jaarverslag 2007 wordt melding gemaakt van de volgende restauratie:

Het herstel van het dek van de boeier Frans Naerebout is afgerond. Door Peter van Klink is een nieuw houten dek over het geconserveerde ijzeren dek aangebracht.

 

Het in eigen beheer door Pieter Bos uitgevoerde schilderwerk bekroonde de restauratie van de boeisels.

2012

2012

2012: Foto's

Heeft u vragen en/of opmerkingen?

Terug naar het overzicht