Vrouwe Baukje

Vrouwe Baukje Onder handen

De staalijzeren boeieraak 'Maria Hendrika' werd in 1914 bij A. Pannevis in Alphen a/d Rijn gebouwd, in opdracht van John M. Kievits te Dordrecht. Het is als plezierjacht gebouwd en er zijn ook veel wedstrijden mee gezeild. De afmetingen bij de bouw waren 15 x 5 m. Kennelijk was de snelheid van het schip niet naar verwachting, want waarschijnlijk al na een jaar werd het schip verlengd met 2,40m, zodat de lengte op 17,40m kwam.

Dirk Huizinga schrijft over deze stalen boeieraak:
De boeieraak ‘Maria Hendrika’ is in 1913/1914 gebouwd bij A. Pannevis in Alphen a/d Rijn. Een groot schip van 17.50 meter lengte, ruim 5 meter breed en met een diepgang van 1.20 meter. Rond 1961 is de aak verbouwd en kreeg het een kitstuig. Later werd het schip gebruikt als charter en is het onderhoud verwaarloosd. In 2004 werd de aak verkocht. De nieuwe eigenaar gebruikte de grote aak als woonboot. In zwaar verwaarloosde toestand is het schip in 2007 gekocht om het vervolgens gedeeltelijk te slopen en stap voor stap terug te brengen in de oorspronkelijke staat van het boeierjacht dat het eens was.

Handicap-race KNZ&RV van de Oranje-sluizen naar Volendam, als tweede 1914
Handicap-race KNZ&RV van de Oranje-sluizen naar Volendam, als tweede 1914

Eigenschappen

Plaquette nummer:337 Zeil nummer:
Categorie:R Tekening nummer:
Type:Boeieraak

Bouw

Bouwjaar:1914 Ontwerper:J.M.C. Kievits
Werf:Scheepswerf Pannevis Werf plaats:Alphen a/d Rijn
Motor:Inbouw Motor type:
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:17,80 m Breedte berghout:5,20 m
Diepgang:1,35 m Masthoogte water:18,00 m
Oppervlakte grootzeil:0,00 m2 Oppervlakte fok:0,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:0,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1914 – 1925 J.M.C. Kievits ( Maria Hendrika)
1925 – 1927 Mr. James, Londen ( Maria Hendrika)
1928 – 1929 E.G. Hawker, Poole ( Dawn)
1930 – 1932 Mrs. Hugh, Stapleton ( Dawn)
1933 – 1937 C.R. Huggins, Southampton ( Dawn)
1947 – onbekend Mrs. V.E. Dyer ( Dawn)
1950 – onbekend ( Nel)
1960 – onbekend J. v.d. Cloot en F. Gion, Antwerpen ( Antigoon)
onbekend – 1980 H. van der Cloot-Siebens, Antwerpen ( Antigoon)
1980 – 2005 J. Bollen, Maastricht ( Antigoon)
2005 – 2007 G. ten Broeke ( Antigoon)
2007 – 2014 W.O. Hoekstra, Stavoren ( Antigoon)
2014 – Nu (laatst bekend) W.O. Hoekstra, Stavoren ( Vrouwe Baukje)

Geschiedenis

1914

1914

1914: Liggers Scheepsmetingsdienst: Details over het schip Maria Hendrika - Meetnummer: GA1316N

Tijdschrift "Watersport" 1914
Tijdschrift "Watersport" 1914
Tijdschrift "Watersport" 1915
Tijdschrift "Watersport" 1915
Oude Ansichtkaart Braassemermeer met links boeier 'Friso' en rechts 'Maria Hendrika'
Oude Ansichtkaart Braassemermeer met links boeier 'Friso' en rechts 'Maria Hendrika'

1953

1953

1953: Een ansichtkaart uit Cavalaire-sur-Mer, gepost in juli 1953

Aan de Côte d'Azur - Cavalaire Sur Mer in 1953 onder Britse vlag (onder de naam 'Dawn'?)
Aan de Côte d'Azur - Cavalaire Sur Mer in 1953 onder Britse vlag (onder de naam 'Dawn'?)

1964

7 juli 1964

7 juli 1964: Tekening van Henk Lunstroo jr.

In 1964 heeft Henk Lunstroo voor de fam. van der Cloot een nieuw zeilplan getekend met twee masten.

1966

mei 1966

mei 1966: Waterkampioen: De tjalk 'Antigoon' de reus van Antwerpen

Eén van de trouwe deelnemers aan de zomerreünies van de Stichting Stamboek Ronde en Platbodemjachten is de tjalk 'Antigoon', die behalve door de afmetingen (17,48 meter lengte) opvalt door een vervaarlijke gebaarde mannekop als roerversiering. Dat tussen de naam en de roerversiering een verband moest bestaan, was ieder wel duidelijk. Maar welk verband?
Om op die vraag een antwoord te vinden, moet u naar Antwerpen, want de eigenaren van de tjalk zijn rasechte Antwerpenaars en komen daar graag voor uit. En waar komt de naam Antwerpen vandaan? Luister naar het verhaal dat met aan Marseillaanse overdrijving verwante verve door onze Zuiderburen wordt verteld.
 

Tjalk werd genoemd naar legendarische figuur

Bij het als jacht inrichten van hun tjalk hebben de eigenaren, de heren J. v. d. Cloot en F. Gion, gemeend „haar te mogen noemen naar hem die de naam gaf aan onze geliefde stad, waaraan wij op die manier naar buiten onze grote genegenheid en gehechtheid willen betuigen. Door zijn hoofd op te stellen op de roerklik laten wij het weer van links naar rechts draaien en terug zoals vroeger op zijn praalwagen, en tot straf voor zijn wandaden moet hij ons op de rug zien en krijgt hij al het buiswater steeds maar vlak in het aangezicht".
 

pdf Waterkampioen 1966 nr1174 mei - De tjalk Antigoon de reus van Antwerpen

1967

1967

1967: SSRP Reünie in Hellevoetsluis

Fragmenten uit het Jaarverslag van 1967

Het wordt voor Uw secretaris overigens steeds moeilijker een verslag van een zomerreünie (1967) samen te stellen, omdat telkenmale opnieuw loftuitingen in nog sterker overtreffende trap dan het voorgaande jaar moeten warden gezocht om het succes van een dergelijke reünie te beschrijven. Toen de eerste plannen ontstonden om naar Hellevoetsluis te gaan, rees er bij velen twijfel aan de juistheid van deze keuze: het was ver weg; er leek betrekkelijk weinig accommodatie te zijn; het Haringvliet zou bij een beetje wind een onherbergzaam water kunnen worden; zouden er wel voldoende deelnemers komen? Hoe anders is dit alles uitgekomen. Het Haringvliet bleek een prachtig zeilwater te kunnen zijn; de accommodatie in Hellevoetsluis was, dank zij de medewerking van velen, uitstekend; wij hadden het mooiste weer, dat wij ons konden verlangen en het aantal deelnemende schepen was opnieuw groot.

Foto Oppenheim
Foto Oppenheim

2007

2007

2007: Restauratie

2014

2014

2014: Spiegel der Zeilvaart: Boeieraak Vro(a)uwe Baukje na 100 jaar weer in topconditie

In 2007 kochten de huidige eigenaars, Walle Hoekstra en zijn partner Annet van Warners, een zwaar verwaarloosde boeieraak van 17,5 m en begonnen enthousiast aan een grondige restauratie. Na 7 jaar hard werken is het casco weer vaarklaar. In dit artikel de geschiedenis van het schip en een overzicht van de restauratie. 
Walle Hoekstra, werktuigbouwkundige van professie, werkte in 2007 in België en reed dagelijks langs het Kanaal van Leuven naar de Dijle, bij Mechelen. Hij was telkens weer verrast door de mooie lijnen van een schip dat daar lag afgemeerd. Aan boord woonde een gescheiden man, die de aak wilde opknappen, maar er niet doorheen kwam. Nadat de man was vertrokken, was de conditie van het schip achteruit gegaan en was er veel water in het schip gekomen. De mast was gestreken en aan dek lagen giek, gaffel, bokkepoten en een berg touwwerk en blokken er ongeordend bij. Er hing een bordje TE KOOP van makelaar Goliath, die ook in België actief is. Walle Hoekstra is met het varen opgegroeid. Zijn vader werkte bij Verolme en bouwde in zijn vrije tijd zijn eigen motorjacht. Walle zeilde in een zelfgebouwde zeilboot en later in een Brandsma schouw. Zo'n groot schip, een unieke boeieraak, met zulke mooie lijnen, die mocht toch niet verloren gaan. Walle Hoekstra en zijn partner Annet hadden aanvankelijk het idee om het schip in een paar jaar op te knap¬pen, zodat er weer mee gezeild kon worden. Voordat de koop werd gesloten, werd op de motor naar Rupelmonde gevaren, waar het schip op de dwarshelling omhoog kon worden gedraaid. Daar werd het onderwaterschip geïnspecteerd en konden huiddiktes worden gemeten. Toen bleek al dat het casco bijna geheel was gedubbeld. Ook bleek er nog een paar ton water onder de vloeren te staan, omdat alle loosgaten in de spanten verstopt zaten en het water niet bij de zuigmond van de pomp kwam. Ondanks alles werd toch tot aankoop besloten. Het werk namen de nieuwe eigenaars als een uitdaging aan.

pdf SdZ 2014 nr 5 juni - Boeieraak 'Vro(a)uwe Baukje' wordt in oude glorie hersteld

pdf SdZ 2014 nr 6 juli-augustus - 'Vro(a)uwe Baukje' na 100 jaar weer in topconditie

2016

17 april 2016

17 april 2016: Reactie van John Kievits, zoon van de opdrachtgever J.M.C. Kievits

Ik kan U melden, dat mijn vader, Johan Marie Constant Kievits in 1914 bij de werf Pannevis in Alphen a/d Rijn een Boeieraak als jacht heeft laten bouwen (ligger Scheepsmetingsdienst: motorboeierjacht). Hij vernoemde het schip naar zijn moeder: Maria Hendrika. Als aandenken bezit ik nog 8 (van de oorspronkelijke 12) hoge, groene Rijnwijn glazen met graveerwerk en haar monogram en een map met mijn vaders lidmaatschapskaart van de KNR&ZV. Ik ben er vrijwel zeker van, dat hij het schip zelf heeft ontworpen.
Mijn vader is geboren in Londen als zoon van Dominicus Wilhelmus Kievits, destijds honorair consul in Engeland. 
Volgens de overlevering heeft hij scheepsbouwkunde gestudeerd in Parijs. Zijn examenwerkstuk een houten schaalmodel van een havensleepboot staat in bruikleen bij de zeevaartschool Willem Barentz op Terschelling.  In de eerste decennia van de twintigste eeuw woonde hij te Dordrecht en bezat samen met wisselende compagnons een scheepswerf te Papendrecht, bekend onder de naam Constan Kieivts en Co. Hij was twee keer gehuwd, eerst met  Adriana Cornelia Schouten en van januari 1925 t/m zijn dood op 13 maart 1929 met Johanna Maria Berg.
De werf was gespecialiseerd in haven sleepboten en schepen voor de vaart op de grote rivieren. Daarnaast bouwde hij veel baggermateriaal en drijvende bokken. Toen hij in 1925 met mijn moeder trouwde richtte hij een scheepsmakelaarskantoor op en liet voor eigen rekening baggermateriaal en sleepboten bouwen, die hij dan tijdens de bouw weer verkocht. Toen hij, ten gevolge van een auto  ongeluk overleed lag er nog een baggermolen casco in aanbouw bij de Scheepswerf Verschure in Amsterdam. Dat verhaal hoorde ik toen ik in 1954 bij Verschure ging werken.

De 'Vrouwe Baukje' na de herdoop en tewaterlating tijdens haar 100 jarig bestaan op 6 april 2014. Het schip is hier afgemeerd bij de Koebrug in Stavoren.
De 'Vrouwe Baukje' na de herdoop en tewaterlating tijdens haar 100 jarig bestaan op 6 april 2014. Het schip is hier afgemeerd bij de Koebrug in Stavoren.
Op het IJsselmeer, onderweg naar Amsterdam
Op het IJsselmeer, onderweg naar Amsterdam

De 'Maria Hendrika', de 'Vrouwe Baukje' nu

Door de ontdekking via het Internet (website SSRP) van de restauratie van de 'Maria Hendrika' kwam ik in contact met Walle en Annet. En via hen met mijn neef Jaap van Heel, zoon van mijn halfzus Corrie. Hij is van oct. 1925 en ik van dec. 1925. Toen ik geboren werd werd ik dus zijn Oom. Deze Jaap van Heel is de partner waarmee Walles vader heeft samen gewerkt. Ik ben op uitnodigng mee geweest op een deel van de reis van Friesland naar Maastricht. Een bijzonder gevoel om achterop het schip op dezelfde plaats te hebben gestaan als mijn vader vroeger!

John Kievits, zoon van de opdrachtgever

Heeft u vragen en/of opmerkingen?

Terug naar het overzicht