Zuiderzee HL38

Zuiderzee HL38

De 8 meter Staverse jol 'Zuiderzee' HL38 is in de winter van 2002/2003 gebouwd bij De Scheepsbouwers in Werkendam. Het ontwerp is van de heer J.K. Gipon. Siem de Vries was bij De Scheepsbouwers (op eigen risico) begonnen met het buigen van spanten voor een nieuw casco van een 9 meter Staverse jol. Een week voor mijn feitelijke opdracht is hij daarmee gestopt en gelijk gestart met de bouw van mijn jol. Het is zijn laatste 8 meter jol geworden, kort daarop heeft hij zijn werkzaamheden vanwege zijn leeftijd beëindigd.

Het voormalige visserijnummer HL38 is uiteraard fictief. De letters HL staan, zoals bekend, voor Hemelum-Oldefert (Laaxum), op mijn 38e heb ik opdracht gegeven de jol te bouwen. Leuk detail: de visserman jol HL37 was van Fred Thomas, bekend van het boek Wijkend Water. Het visserijnummer staat, in een passend lettertype, in het grootzeil en op de romp.
De voor- en najaarsligplaats en winterstalling is in Spaarndam. Als het even kan ligt de jol zomer's in Medemblik, het vaargebied van de (voormalige) vissersjollen.

Onder zeil in 2017
Onder zeil in 2017
Staverse jol 8m - Tekening J.K. Gipon
Staverse jol 8m - Tekening J.K. Gipon

Eigenschappen

Plaquette nummer:2044 Zeil nummer: HL38
Categorie:D+ Tekening nummer:
Type:Staverse jol

Bouw

Bouwjaar:2003 Ontwerper:J.K. Gipon
Werf:De Scheepsbouwers bv Werf plaats:Werkendam
Motor:Inbouw Motor type:Yanmar 27 pk 3 cyl.
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:Staal
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:8,00 m Breedte berghout:3,20 m
Diepgang:0,90 m Masthoogte water:12,40 m
Oppervlakte grootzeil:23,50 m2 Oppervlakte fok:0,00 m2
Oppervlakte botterfok:15,50 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:39,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Dispensaties

Dispensaties Einddatum Datum nieuwe schouw
Blijvende dispensatie voor afwijkende voorscheg die strijdig is met de Criteria van de SSRP, vastgesteld in 2003. De 'Zuiderzee HL38' is in 2002 op stapel gezet en is daarom gewoon ingeschreven.

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

2003 – Nu (laatst bekend) R. van Heyst, Velserbroek ( Zuiderzee HL38)

Geschiedenis

2002

2002

2002: Het verhaal van de Staverse jol 'Zuiderzee HL38'

(door opdrachtgever R. van Heyst)

Mijn 8 meter Staverse jol "Zuiderzee" HL 38 is in de winter van 2002/2003 gebouwd bij De Scheepsbouwers in Werkendam. Het ontwerp is van de heer J.K. Gipon. Siem de Vries was bij De Scheepsbouwers (op eigen risico) begonnen met het buigen van spanten voor een nieuw casco van een 9 meter Staverse jol. Een week voor mijn feitelijke opdracht is hij daarmee gestopt en gelijk gestart met de bouw van mijn jol. Het is zijn laatste 8 meter jol geworden, kort daarop heeft hij zijn werkzaamheden vanwege zijn leeftijd beëindigd.
Mijn opdracht was een technische vaarklaar (wind- en waterdicht) casco, incl. de basis epoxy conserveringslagen, een 27 pk Yanmar diesel met interne koeling, kuipbetimmering, eiken roer, luiken, mast, lieren, zeilen, etc. Na het gereedkomen van het casco is deze nagestraald en in de epoxyverf gespoten.

Foto bouw Casco eind oktober 2002
Foto bouw Casco eind oktober 2002

2003

2003

2003: Oplevering en afwerking

Ik heb in februari 2003 bij De Scheepsbouwers alles aan de buitenzijde - het bovenwatergedeelte - met 2-comp.verf kunnen afschilderen en de rondhouten en luiken gelakt. 

Geschilderd - Linker jol
Geschilderd - Linker jol

Op goede vrijdag 18 april 2003 is de jol om 9.30 uur te water gelaten en, tijdens de jollendagen die maand, bij De Scheepsbouwers tentoongesteld.

Te water bij de Scheepsbouwers - jol rechtsachter
Te water bij de Scheepsbouwers - jol rechtsachter

De 2e mei 2003 hebben wij de jol naar de thuishaven (Haarlemse Zeilvereniging) in Spaarndam gevaren.
In de zomer van 2003 heb ik eerst alle kettinglassen aan de binnenzijde afgekit, daarna is de gehele binnenzijde met gebroken witte 2-comp.verf afgeschilderd, de motorruimten is met licht grijze 2-comp.verf afgeschilderd.
De jol heb ik in die zomer gelijk getuigd, met buitenbeslag blokken incl. haken van de firma Ording, zodat nog hetzelfde jaar kon worden gezeild o.a. op het IJsselmeer.

Nog als varend casco in het Noordzeekanaal
Nog als varend casco in het Noordzeekanaal

​Met het aftimmeren van de jol ben ik in september 2003 gestart. De wanden bestaan uit witte vellingdelen, deuren etc. blank gelakt Amerikaans wit eiken en "Zweeds rode" en eiken vloerdelen met een zwarte rubbernaad. Uiteraard is het nodige comfort aan boord aanwezig maar aan de buitenzijde is alles zoveel mogelijk passend bij de jol.

2007

2007

2007: Met flinke wind van Stavoren naar Enkhuizen

Bij Stavoren
Bij Stavoren

2010

2010

2010: Foto's interieur (R. van Heyst)

2011

april 2011

april 2011: Spiegel der Zeilvaart April 2011 nr03 - Brieven van lezers

De HL 38 onder gereefd zeil
De HL 38 onder gereefd zeil

Gisteren kreeg ik de nieuwe Spiegel der Zeilvaart in de bus. Altijd fijn om te lezen. Zeker het stuk over de Staverse jol. Ik las dat er de afgelopen periode geen Staverse jollen meer worden gebouwd. Dat valt mee want "De Scheepsbouwers" uit Werkendam bouwen ze nog steeds, zowel de 8 meter als de 9 meter jollen met roef of de vissermanuitvoering. In 2003 hebben ze mijn 8 meter Staverse jol (met roef) gebouwd die ik daarna heb afgetimmerd en getuigd. Hierbij zend ik ook enkele foto's.
Met vriendelijke groeten,
Robert van Heyst, Velserbroek, Staverse jol Zuiderzee, HL38

Naschrift redactie
Er zijn in de afgelopen jaren zijn vele nieuwe Staverse jollen gebouwd, zowel bij De Scheepsbouwers Maritiem als Van Rijnsoever. Bij Van Rijnsoever staat zelfs nog een casco te wachten op gegadigden, die het naar eigen idee kunnen (laten) aftimmeren. Het zijn goede zeilers en bieden veel ruimte. In Friesland zijn en worden vooral houten Staverse jollen gerestaureerd en (bijna) herbouwd. Zowel bij Brandsma in Rohel als bij Johan Prins in Workum is afgelopen winter gewerkt aan Staverse jollen. Zo wordt de bestaande vloot in ere gehouden. Over deze restauraties komen we nog terug met aparte artikelen.
Wim de Bruijn

Voorjaar 2011

2013

21 juli 2013

21 juli 2013: Zeilend bij Medemblik

2014

2014

2014: De HL38 op haar zomerligplaats in Medemblik

2015

2015

2015: Fotoalbum 2015

De 'Zuiderzee HL38' voor Medemblik op het IJsselmeer
De 'Zuiderzee HL38' voor Medemblik op het IJsselmeer

2019

20 mei 2019

20 mei 2019: Opmerkingen van Robert van Heijst, eigenaar van de Zuiderzee HL38

Bij de inschrijving van mijn (Scheepsbouwers) Staverse jol HL38 in het stamboek kreeg ik een dispensatie voor de aanwezige loefbijter. Deze loefbijter was naar oordeel niet type zuiver. Om deze reden is de HL38 ingeschreven in Categorie D(+).De 7,80 meter (later 8,00) Van Rijnsoever Staverse jollen zijn toegelaten in categorie D zonder + aantekening voor de spiegel. Dit bevreemdt mij toch omdat de spiegel daarvan m.i. niet type zuiver is, deze heeft geen zo kenmerkende hartvorm. De kiel van sommige Van Rijnsoever jollen is ook 15 cm dieper is dan de oorspronkelijke versie. Hoe kijken jullie hier tegen aan?

Dirk Huizinga: “De” jol bestaat niet

28 juli 2019

28 juli 2019: Foto's Staverse jol 'Zuiderzee HL38'

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht