Anna Maria KU12

Anna Maria KU12

Het oorspronkelijke schip is in 1914 gebouwd, bij Huisman op de Ronduite, voor visser Doede(l)s uit Kuinre. Het was een open schip, bestemd voor de palingvisserij. Omdat Kuinre op de lagerwal van de toenmalige Zuiderzee lag (oostzijde) moesten deze scheepjes wel goede zeeschepen zijn. Na de Tweede Wereldoorlog duikt het schip voor het eerst op in Den Helder en is dan al voorzien van een mahoniehouten kajuit. Na vele omzwervingen komt het schip in 1973 door bemiddeling van Gait Berk in bezit van de heer Oosting uit Utrecht, die het plan heeft het schip, in stadia, volledig te restaureren.

'Vernieuwbouw'

Dit bleek echter niet mogelijk en daarom is besloten tot 'vernieuwbouw', afgerond in 1978. Bij de herbouw door scheepswerf Vos (thans Wildeboer-Vos) in Giethoorn werden de mallen van het schip overgenomen, omdat de oorspronkelijke mallen bij de verhuizing van Huisman van de Ronduite naar Vollenhove verloren waren gegaan.

Tweeling zusterschip 'KU11'

De oude romp wordt door Harm Breman uit Almelo alsnog gerestaureerd in de oorspronkelijke open visserman uitvoering. Na het overlijden van Harm Breman, werd de 'KU11' eigendom van Jan Corporaal en heeft een tijd in Zwartsluis op de kant gelegen tot de Stichting Kuinre in Promotie (S.K.I.P.) het haveloze schip in 1989 koopt.
De stichting in Kuinre heeft voor restauratie subsidie aangevraagd en uiteindelijk ook gekregen. De 'KU11' wordt daarna in fases bij Punterbouw Scheur in Giethoorn gerestaureerd. De Zeepunter ligt nu als 'KU11' in de haven van Kuinre en wordt o.a. voor promotiedoeleinden gebruikt.
Als oorspronkelijk bouwjaar van deze punter wordt 1912 aangehouden. Dat is bijzonder als de 'KU11' en 'KU12' 'afgeleid' zijn van het origineel KU12, die volgens de nu bekende gegevens in 1914 is gebouwd voor visser Doede(l)s uit Kuinre.

Eigenschappen

Plaquette nummer:428 Zeil nummer:
Categorie:B Tekening nummer:
Type:Zeepunter

Bouw

Bouwjaar:1914 Ontwerper:P. Huisman
Werf:P. Huisman Werf plaats:Kettingbrug/Wanneperveen
Motor:Inbouw Motor type:
Materiaal romp:Eikenhout Materiaal kajuit:Eikenhout
Materiaal zeil:Katoen
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:8,90 m Breedte berghout:2,50 m
Diepgang:0,70 m Masthoogte water:9,00 m
Oppervlakte grootzeil:20,00 m2 Oppervlakte fok:6,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:4,00 m2
Oppervlakte totaal:30,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1914 – onbekend Dhr. Doede(l)s, visser uit Kuinre, Kuinre ( KU12)
1945 – onbekend Officier Koninklijke Marine, Den Helder ( KU12)
onbekend – onbekend De heren Valk en Zeilstra ( KU12)
1950 – 1956 Dhr. van der Veen, Leeuwarden ( KU12)
1956 – 1959 P. de Jong, Terhorne ( KU12)
1959 – 1965 Dhr. van Willigenburg, Leeuwarden ( KU12)
1965 – 1970 P. Bokhoven, Reeuwijk ( KU12)
1970 – 1973 C. van Rouwendal, Amsterdam ( KU12)
1973 – 1982 Dhr. Oosting, Utrecht ( KU12)
1982 – 1986 Dhr. Luyerik ( KU12)
1986 – 1989 W.F. Haccou, Vorden ( KU12)
1989 – 1996 H. Bos, Kortenhoef ( KU12)
1996 – 2012 H.T. Grimmelius en J.M.L. Spannenburg ( Anna Maria KU12)
2012 – Nu (laatst bekend) J.M.L. Spannenburg, Leiden ( Anna Maria KU12)

Geschiedenis

1989

9 oktober 1989

9 oktober 1989: Geschiedenis KU12 ‘Anna Maria'

door eigenaar dhr. Haccou in 1989, aangevuld door mevrouw J.M.L. Spannenburg en de heer H.T. Grimmelius uit Leiden in 1996

Hoe lang de KU12 gebruikt is als visserman is onbekend, pas na de tweede wereldoorlog duikt het schip weer op in Den Helder, reeds voorzien van een mahonie houten kajuit, in het bezit van een officier bij de KM. Het schip wordt dan gekocht door de heren Valk en Zeilstra.

In 1950 restaureert de heer Van der Veen uit Leeuwarden het schip, de thuishaven was toen Grouw. In 1956 werd de heer P. de Jong eigenaar, hij voorziet het schip van een zeilkiel en verwijderd de zwaarden. Hij verkoopt haar aan de heer Van Willigenburg in 1959.

Rond 1965 is de heer P. Bokhoven uit Gouda eigenaar, hij brengt het schip weer in een originele staat zonder kiel en met zwaarden. Zij wordt dan opgenomen in het stamboek met plaquette 428.

Hij verkoopt het schip irond 1970 aan de fotograaf C. van Rouwendal uit Amsterdam.

In 1973 komt het schip door bemiddeling van Gait Berk in bezit van de heer Oosting uit Utrecht, die het plan heeft het schip, in stadia, volledig te restaureren. Dit bleek echter niet mogelijk en daarom is besloten tot 'vernieuwbouw', afgerond in 1978. Bij de herbouw door scheepswerf Vos (thans Wildeboer-Vos) in Giethoorn werden de mallen van het schip overgenomen, omdat de oorspronkelijke mallen bij de verhuizing van Huisman van de Ronduite naar Vollenhove verloren waren gegaan.

De oude romp wordt door Jan Korporaal uit Zwartsluis alsnog gerestaureerd, in de oorspronkelijke open visserman uitvoering. Dit schip ligt nu als KU11 in de haven van Kuinre.

In 1982 wordt de heer Luyerik eigenaar van de KU12, die haar op zijn beurt in 1986 verkoopt aan de heer W.F. Haccou uit Vorden. Hij geeft aan dat De KU12 eerder ook de naam ' Waegendounser' heeft gedragen.

In 1989 wordt de heer H. Bos uit Kortenhoef eigenaar, hij laat het schip renoveren bij Brandsma in Augustinusga. Onder andere worden kajuit, dek, giek en kluiverboom vernieuwd en de mast gerepareerd en voorzien van toplicht. In 1992 worden ook de zwaarden door Brandsma vervangen. In 1993 worden alle lijken van de zeilen vernieuwd door Zeilmakerij Vreeken te Loosdrecht.

In 1996 worden mevrouw J.M.L. Spannenburg en de heer H.T. Grimmelius uit Leiden eigenaar. Datzelfde jaar breekt de mast. Deze wordt vervangen door de firma Brasker uit Zoeterwoude.

2014

13 juni 2014

13 juni 2014: Deelname aan Sail Giethoorn

6 augustus 2014

6 augustus 2014: Reactie van Klaus Roding, punter-kenner uit Wanneperveen op Stamboekpagina in de Spiegel der Zeilvaart

Klaus Roding uit Wanneperveen reageert op onze Stampboekpagina in Spiegel Nummer 6 juli/augustus 2014 - Tweeling geboren uit een wrak met de volgende informatie:
Voor zover ik weet werd het stoffelijk overschot van de 'KU11' destijds gekocht in Amsterdam en vervolgens door de koper naar de punterwerf van Harm Wildeboer in Giethoorn gebracht om e.e.a. weer op te knappen. De punter was kennelijk dermate ver heen dat Harm meende dat het eenvoudiger was een nieuwe te bouwen en daarbij zoveel mogelijk de nog bruikbare onderdelen her te gebruiken. Aldus geschiedde en zo ontstond de 'KU12'. Voor zover ik weet zijn uiteindelijk alleen de kajuit en de motor weer gebruikt. Er schijnt nog iemand geweest te zijn die nog heeft overwogen het restant te verbouwen tot rondvaartboot maar daar uiteindelijk geen gat meer in zag (of juist te veel). 

Vervolgens is het wrak van de 'KU11' gered en gekocht door de heer Harm Breman uit Almelo en op een platte boerenwagen midden in de nacht achter z'n personen auto via een onduidelijke route met nauwelijks meer dan vaarsnelheid naar Almelo vervoerd. Deze vaardige doorzetter slaagde er uiteindelijk in er weer een bruikbaar scheepje van te maken, waarbij  het oorspronkelijke uiterlijk zo goed mogelijk werd gerespecteerd. Daarna volgde een lange periode van vaarplezier. Vaak kwam ik hen tegen in N.W. Overijssel en Friesland. Na het overlijden van Harm Breman heeft de 'KU11' nog een tijd in Zwartsluis op de kant gelegen en heb ik positief gereageerd toen er een restauratie subsidie mogelijkheid was. De oorspronkelijke 'KU11' bestaat dus nog steeds en vaart  toeristen rond in de Weerribben.

De kajuit met de nieuwe romp vaart nu als 'Anna Maria KU12' en om het duidelijk te houden vaart er nog een kleinere 'KU12' (gebouwd bij Schreur) rond in Kampen. Ook de achtergrond daarvan is bekend en goedaardig.

Vr. gr. Klaus Roding, Wanneperveen 

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht